Pi-hole, AdGuard Home, Diversion – Mainosten estäminen kotiverkossa
Erilaisia mainosten poistamiseen tarkoitettuja selainlaajennoksia tai laitetasolla mainontaa estäviä sovelluksia löytyy käytännössä kaikille laitteille. Yhteistä näille on se että ne vaativat aina asennuksen ja asetusten säätämisen jokaiseen laitteeseen erikseen.
Vaihtoehtoinen tapa on vähentää mainoksia DNS-suodatuksen avulla, jolloin yhteydenotot mustalla listalla oleviin mainospalvelimiin estetään kokonaan. Mainokset suodatetaan tällöin kaikista kodin lähiverkkoa käyttävistä laitteista mobiililaitteista tietokoneisiin ja selaimista mobiilipeleihin, eikä niihin tarvitse tehdä mitään muutoksia. Mainosten poistaminen myös nopeuttaa netin käyttöä, kun mainoksia ei ladata.
Tätä varten on olemassa julkisia mainoksia estäviä DNS-palvelimia, mutta sellaisen voi asentaa myös itse. Oman palvelimen etuina verrattuna julkiseen palvelimeen on suodatusasetusten hallittavuus, oman käytön tilastot sekä yksityisyys omista tiedoista.
Pi-hole
Pi-holen voi asentaa lähiverkon palvelimelle omana palveluna. Itse asensin sen jo ennestään käytössä olevalle NAS-palvelimelle. NAS:n järjestelmänä on openmediavault ja Pi-holen saa asennettua siihen Docker -konttina.
Pi-holen saa integroitua myös Home Assistantiin. Tällöin Pi-holen statistiikat ja ominaisuudet ovat Home Assistantin kautta käytettävissä.
AdGuard Home
AdGuard Home on tunnetun AdGuardin tekemä DNS -suodatusohjelmisto. Sen voi asentaa Pi-holen tapaan olemassa olevalle palvelimelle, Dockeriin tai myös Home Assistantin laajennoksena.
Diversion
Jos käytössä on Asus:n uudehko reititin ja siinä Merlin -firmware, voi siihen asentaa Diversion -lisäosan suodattamaan mainoksia. Asennus ja asetusten muuttaminen onnistuu toistaiseksi vain SSH -yhteyden kautta komentoriviltä. Diversionin tilastot on kuitenkin nähtävissä reitittimen käyttöliittymän kautta graafisessa muodossa uiDivStats -lisäosan avulla.
Huomioita
Mainosten DNS-suodatus ei missään nimessä ole täysin aukoton menetelmä. Kevyellä suodatuslistalla moni mainos pääsee läpi ja isomman suodatuslistan käyttö saattaa estää mainostajiksi luultuja osoitteita liiankin tehokkaasti. Lukuisista suodatuslistoista täytyy siis valita itselle sopivin tai sopivimmat halutun lopputuloksen saavuttamiseksi.
Kaikki testatut DNS -palvelimet suodattivat perusasetuksilla ison osan ulkomaalaisista mainoksista. Monet valmiit mainosten suodatuslistat eivät kuitenkaan pure suomalaisiin mainoksiin täydellisesti. Niitä varten täytyy tehdä hieman salapoliisityötä ja selvittää mm. sivustojen lähdekoodin avulla mistä osoitteesta mainokset ladataan ja lisätä ne mustalle listalle. Lisäksi virheellisesti estetty osoite voidaan erikseen sallia lisäämällä ne valkoiselle listalle. Mikään ei myöskään estä DNS -suodatuksen lisäksi käyttämästä esimerkiksi selainlaajennosta paremman mainosteneston saavuttamiseksi.
Joillakin sivustoilla mainokset ladataan samasta osoitteesta kuin itse sivustokin, jolloin DNS-suodatusta ei voida tehdä. Lisäksi esimerkiksi YouTube muuttaa jatkuvasti palvelinta, josta mainosvideot latautuvat, joten mainosten estäminen on myös tällöin haastavaa.
DNS -palvelin on netin käytön kannalta kriittinen. Jos DNS-palvelin on alhaalla, ei netin käyttökään onnistu kuin suoraan IP-osoitteita käyttämällä. Usein laitteisiin määritelläänkin tämän vuoksi useampi DNS-palvelin. On hyvä huomioida että myös toissijaista DNS -palvelinta saatetaan käyttää vaikka ensisijainenkin olisi toiminnassa. Toiminnan varmistamiseksi lähiverkossa pitäisikin siis olla kaksi mainoksia suodattavaa DNS -palvelinta.
DNS -palvelimen hyödyllisenä lisäominaisuutena kotiverkon laitteille ja palvelimelle saadaan helpommin muistettavat nimet dnsmasq -tekniikan avulla. Esimerkiksi aiemmin ip-osoitteella 192.168.1.100 kutsuttu palvelin saadaan vastaamaan omavalintaisella nimellä esim. homeassistant.hyotynen.fi
Eroja suodatuksen tehokkuudessa en käytännössä huomannut testattujen DNS -palvelinten välillä, koska käytössä olivat samat estolistat. Erot olivat enemmänkin asennuksessa, käytettävyydessä ja integroitavuudessa esimerkiksi Home Assistantiin. Vaikka mainokset eivät nettisivuilta kokonaan hävinneetkään, väheni niiden määrä kuitenkin merkittävästi.