Autotallin kosteuden hallintaa

Autotallin kosteuden hallintaa

Tontilla on erillinen yhden auton talli jossa on toisen auton katos. Autotalli on puolilämmin ja sen ilmanvaihto on toteutettu painovoimaisesti. Kaksi 100mm tuloilmaventtiiliä sijaitsevat autotallin etuseinän alareunassa nosto-oven molemmilla puolilla sekä yksi iso 200mm poistoilmaventtiili tallin takaosassa ylhäällä. Perheen toista autoa säilytetään katoksessa ja toista autotallissa ympäri vuoden. Syksyn kosteus ja talvella auton mukana sisään kulkeutuva lumi sulaessaan nostaa autotallin kosteutta.

Anturiksi autotallin suhteellisen kosteuden ja lämpötilan mittaamiseen valikoitui jälleen RuuviTag. RuuviTagin sijoituspaikka piti valita ylhäältä mahdollisimman läheltä vastaanottimena talossa toimivaa Raspberry Pi:tä, jotta sen lähetysteho saatiin riittämään. Rakennusten paksut ulkoseinät vaimentavat signaalia merkittävästi, vaikka etäisyyttä on vain noin kymmenen metriä. RuuviTag liitettiin HomeAssistantiin samalla tavalla kuin aikaisemmin saunan kanssa.

Suhteellisen kosteuden pienentämiseksi on muutama tapa: Ilmassa olevaa kosteutta voi kondensoida vedeksi erillisellä laitteella tai ilman lämpötilaa voi nostaa tai tuoda tilaan vähemmän kosteaa ilmaa. Autotallin lämmityksestä vastaa 1000W sähköpatteri, joka omalla termostaatillaan pitää lämpötilan tasaisena. Ilmanvaihdon tehostamiseksi markkinoilla on valmiita ilmankosteuteen reagoivia puhaltimia. Ne ovat kuitenkin varsin hintavia ja pieniin kanaviin tarkoitettuja. Käyttötarkoitukseen paremmin soveltuvan puhaltimen saisi tehtyä halvemmallakin

Tietokonekäyttöön tarkoitettuja laitetuulettimia saa myös isokokoisina. Ne ovat hiljaisia, mutta siirtävät silti paljon ilmaa. Käyttöön valikoitui laitetuuletin isoimmasta päästä. Tuuletin toimii 12V jännitteellä. Sopiva virtalähde sille saatiin vanhasta ADSL-modeemin muuntajasta. Muuntajalle tehtiin lisäksi Sonoff Basic:lla ryyditetty jatkojohto, joka mahdollistaa koko komeuden kytkemisen Home Assistantiin samaan tapaan kuin olohuoneen valojen kanssa Tuulettimelle suunnittelin yksilöllisen kotelon ja teetin osat kuumasinkitystä ohutlevystä. Metalliosat maalasin mattamustalla spraymaalilla.

Puhallin ja kotelo
Puhallin ja kotelo

Markkinoilla olevat kosteuteen reagoivat puhaltimet käynnistyvät kun suhteelliselle kosteudelle asetettu raja-arvo ylitetään. Tällöin on mahdollista että sisään imetään ulkoa enemmän absoluuttista kosteutta sisältävää ilmaa, jolloin tilanne vain huononee. Tämän estämiseksi täytyy autotallin ja ulkoilman absoluuttista kosteutta vertailla ja käynnistää puhallin vain kun absoluuttinen kosteus ulkona on pienempi kuin sisällä. Absoluuttinen kosteus saadaan laskettua suhteellisesta kosteudesta ja lämpötilasta kaavalla.

- alias: 'Autotallin ilmanvaihdon tehostus päälle, korkea kosteus'
  id: id_36
  trigger:
    platform: time
    minutes: '/10'
    seconds: 00
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: switch.autotallin_ilmanvaihdon_tehostus
        state: 'off'
      - condition: state
        entity_id: input_select.at_ivtehostusasetus
        state: 'Automaattinen'
      - condition: template
        value_template: '{{states.sensor.autotalli_humidity.state|float > 60}}'
      - condition: template
        value_template: '{{states.sensor.absol_kosteus_autotalli.state|float > (states.sensor.absol_kosteus_ulko.state|float)+1}}'
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.autotallin_ilmanvaihdon_tehostus
    - wait_template: '{{states.sensor.autotalli_humidity.state|float < 55 or states.sensor.absol_kosteus_autotalli.state|float < states.sensor.absol_kosteus_ulko.state|float}}'
    - service: switch.turn_off
      entity_id: switch.autotallin_ilmanvaihdon_tehostus

Yllä oleva automaatio tarkistaa kymmenen minuutin välein täyttyvätkö ilmanvaihdon tehostuksen vaatimat ehdot: onko sisätilan suhteellinen kosteus yli 60% ja että absoluuttinen kosteus ulkona on yli 1g/m3 pienempi kuin sisällä. Tehostus lopetetaan jos sisätilan suhteellinen kosteus on alle 55% tai jos absoluuttinen kosteus ulkona on suurempi kuin sisällä. Järjestelmän saa luonnollisesti myös hälyttämään, mikäli esimerkiksi ilman suhteellinen kosteus nousee liian korkeaksi tai lämpötila laskee liian alas.

- alias: "Ilmoitus jos autotallin lämpötila on alhainen"
  id: id_2
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.autotalli_temperature
    below: '8'
  action:
    service: notify.email_kimmo
    data:
      message: "Autotallin lämpötila on {{ states.sensor.autotalli_temperature.state\
      \ }} \xB0C ja suhteellinen kosteus {{states.sensor.autotalli_humidity.state}} %"
Autotallin tiedot
Autotallin tiedot

5 thoughts on “Autotallin kosteuden hallintaa

  1. Minulla on autotalli/varastotilassa PAX:n kosteuteen reagoiva kanavapuhallin. Tuo tekee juuri kuten mainitsit, eli saattaa imeä ulkoa kosteampaa ilmaa sisään kuin sisällä on. Periaatteessahan tuon laitteen sisäisen kosteusanturin voisi ohittaa ja ohjata päällekytkentää muulla tavoin.

    1. Onnistuu varmasti suhteellisen helposti ja pienellä rahalla. Jos ei halua tai ole mahdollisuutta Home Assistantia tai vastaavaa käyttää, onnistuu tuo esim. jonkin kehitysalustan (esim. Wemos, NodeMCU, jne.), relekortin ja kahden lämpötila/kosteusanturin (esim. DHT11:n) avulla. Toinen antureista sisälle ja toinen ulos. Alustalle ohjelma, joka tekee vastaavan laskennan kuin artikkelissa ja ohjaa sen perusteella relettä ja puhaltimen kytkentää.

      1. Täytyypä laittaa harkintaan jos saisi aikaan tuollaisen. Kiitokset ideasta ja blogista!

  2. Aika kätevä tuollainen automaattisesti toimiva ilmanvaihto. Meillekin tuli juuri uusi autotalli, joka on eräänlainen teräshalli, joka koottiin vain meidän pihaan, mutta enpä ole edes ajatellut tuollaista ongelmaa. Pitääpä varmaan selvittää, minkälainen ilmanvaihtosysteemi siinä on. Kiitos mielenkiintoisesta ja opettavaisesta kirjoituksesta!

    1. Kiitos kommentista!

      Teräshallin rakenteet kestävät kosteutta toki paremmin kuin puiset rakenteet. Ilmanvaihdon tarve riippuu toki myös varaston sisällä säilytettävistä asioista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *